2011-10-17

Hemlängtan...

Jag har haft en bra dag.
Jag har haft en underbar tid den senaste månaden.
Jag är nöjd med min tillvaro och älskar att vara här.
Dock slogs jag lite av hemlängtan för några minuter sedan.
Det jag saknar med Sverige:
  • Mamma, pappa och Koffe.
  • Mina vänner, ni vet vilka ni är.
  • Naturen, det gröna.
  • Svenska hem, lägenheter, hus. Alla har en viss stil. Typ IKEA...
  • Svenska dialekter. Göteborgska är ju för härligt!
  • Och nu till det konstiga: Maten
Jag vet inte varför. Maten här är jättetrevlig, verkligen. Jag äter saker som jag har sett på TV och alltid velat prova på och utbudet är helt otroligt!!! Att gå och handla (vilket jag inte gör så ofta eftersom jag har Dinning dollars) är helt sinnessjukt, man går nästan vilse och jag ser saker som jag aldrig kunde tro att det fanns. Det finns dessutom mycket bättre utbud av internationell mat, vilket jag uppskattar!

Dock saknar jag ICA och Willys när jag såg "Halv åtta hemma hos mig".
Jag saknar mammas lasagne, köttfärssås, korvstroganoff... mammas mat. När jag växte upp och även nu när jag är hemma under loven så lagar min mamma speciell mat. Det går inte att förklara, men hon har en signatur på maten. Det är liksom mammas mat, hemma för mig.

Jag saknar svensk frukost ibland. Här äter jag inte frukost eftersom jag börjar antingen 8 på morgonen och får bara ner en kopp kaffe innan jag måste rusa till min föreläsning eller så vaknar jag lite senare och tar lunch direkt. När jag väl äter frukost, serveras det ägg (scrambled, sunny side up etc), bacon, korv, tater tots (typ små runda potatisbullar fast utan lingonsylt ;), breakfast burrito (har aldrig provat och kommer förmodligen inte våga göra det heller, låter inte så aptitligt på morgonen. Skulle ha testat idag, men när jag såg vad det innehöll tappade jag lusten), toast med sylt, frukt, yoghurt och kakor. Vilket är trevligt när man är på semester och får hotell frukost, men inte så skoj varje dag. Istället äter jag gärna hemma, så det blir en udda kombination av surdegsbröd, minimorötter och vindruvor (det jag har i kylen).

Jag saknar mackor med hushållsost, skinka, kokt ägg med kaviar, havrefras med laktosfri mjölk tillsammans med mamma, pappa och Koffe i Olofsbo eller med mamma på uteplatsen.

Bild från Arla
Misstolka mig inte. Jag älskar att vara här och jag vill absolut inte åka hem. Men ibland får man lite hemlängtan och saknar de små sakerna som man hade i vardagen...

1 kommentar:

  1. Svensk frukost är som ingen annan! Och mammas mat är oersättlig :)

    SvaraRadera