2013-05-02

Efterrätt på Deux Cremes i Garosugil

Eftersom Jeongah är expert på desserter och sötsaker så åkte vi till Garosugil till ett franskt bakeri med koreanska bagare som är riktigt duktiga på att göra tarte. Jag vet inte vad det heter på svenska och har inte hittat någon översättningen, men det är som en pajlikande efterrätt. Botten är smördeg (?) och sedan fyllde med olika godsaker. 

Vi gick först till ett som låg i närheten av huvudgatan. Men tyvärr hade de slut på just den som vi ville åt, Kastanj/Maroon. 





De hade andra men inte just den som var Jeongahs favorit. Så vi gick vidare till nästa. Det är en kedja och enligt rykte så är det det bästa pastry stället i Seoul. På nästa Deux Cremes fanns dock kastanje tarte:n.



Vi passade på att även beställa en "caramel sale" eller snarare caramel salt eftersom det är min favorit. Jeongah sa även att den var riktigt god så varför inte prova.








Jag kan med glädje meddela att det var exakt lika gott som det ser ut. Om inte bättre. Caramel salt är ju som sagt min favorit kombination förutom skinka och ananas. Det var helt obeskrivligt gott. Jag har aldrig ätit kastanjer i söt dessert utan bara vatten kastanjer i wok. Det är inte riktigt samma sak. Smaken är speciell, nötig med en svag bitterhet som passar väldigt bra till den söta moussen. "Caramel Sale" var helt fantastiskt fluffig saftig med salt sprinklat på toppen som gjorde hela kakan. Jag och Jeongah slukade trots att vi var helt proppmätta efter middagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar