2013-04-14

16-rätter traditionell koreansk mat

Det är svårt att klä i ord vilken fantastisk upplevelse jag har haft idag. Min underbara vän Geebum frågade om jag och Joyce, som är en vän som jag mötte på UCSD Korean-American, ville äta på en traditionell koreansk restaurang. Han pappa hade rekommenderat detta ställe och bjöd oss på detta eftersom vi är gäster i Korea. Givetvis kan man inte säga nej till det. 53 minuters subway tur var vi i Suseo och spatserade iväg till mitt finaste matäventyr hittills.







Vi fick ett eget rum, så var restaurangen uppdelad i många små rum där man kunde avnjuta maten tillsammans med sitt sällskap ifred från alla andra.
 Jag, Jiwoo och Joyce.
Jiwoo, Joyce och Geebum

Jiwoo, Jag och Geebum 

 Vi ville ha en gruppbild och vi lyckades efter många försök.
Jag frågade Geebum om det var likt västerländsk stil att man börjar utifrån och arbetar sig in, men han hade ingen aning. Jag kände mig som Julia Roberts i Pretty Woman och fnittrade förtjust eftersom jag anade att detta skulle bli en kulinarisk upplevelse utan desto like.  
 
Menyn

 

I många, nästa alla koreanska restauranger som jag varit på har man en liten knapp som man trycker på för att få service, men här hade vi vår egna klocka (gong-gong) som vi inte missbrukade eftersom maten kom in konstant i rask fart. 
Kimchi 
Första rätten 
Gudomlig pumpa soppa som var len och mjuk. Inte kryddig utan mild som balsam.  
Jag frågade nyfiket vad detta var, varav Geebum svarade "Jellyfish". Jag satte i halsen och kom och tänka på när jag var 5 år och sprang omkring på stranden med en hink full av maneter. Efter det kunde jag inte riktigt njuta av maten. Det var inte äckligt, men jag hade konstiga bilder i huvudet så jag kunde inte riktigt tänka klart. 


  





 Svamp, en av de bästa rätterna enligt mig. Så len och saftig, alldeles fantastiskt.
Lite förarglig blixt. Två olika sorters nudlar. 
 Blackfisk som vi doppade i gochujang, chili paste.

 Soppa med fishcake, nötter och grönsaker.

Höjdpunkten enligt Geebum. Revbenskött som var malt och smaksatt, helt fantastiskt gott. Saftigt, mört och enormt njutbart.

 Ris och Sjögrässoppa som man normalt sett får på sin födelsedag.
Krabba och stekt fisk
 
Varm kaneldryck som var väldigt intensiv och kryddig. Tänk er en massa söt kanel som varm dryck. Gott men lite för intensiv för att jag skulle njuta helt.
Färsk frukt som dessert: koreanskt päron, ananas och vindruva.

Här preserveras lite smått och gott. 





 



 Gravplats för prinsen.



En helt fantastisk upplevelse som avrundades med lite shopping med Joyce runt Ewah Womens University. Eftersom det är ett Universitet för tjejer finns det fin shopping där. Hann hitta en present till min bror.
Kram på er.

2 kommentarer: