2013-04-04

Andra dagen i Korea: SHABU SHABU med Sunny Huney

En av mina önskningar var att få äta SHABU SHABU (när jag säger SHABU SHABU, gillar jag att skrika det med en djup mansröst, SHABU SHABU MOHAHAHAHHAHAHAHHA). Jag träffade Sunny senare på kvällen för middag och hon föreslog SHABU SHABU. Jag sa absolut inte emot utan hoppade istället jämfota av extas. SHABU SHABU är en helt fantastisk måltid, tyckte jag innan jag ens hade ätit den.
 Man får en enorm gryta med buljong på bordet och en massa grönsaker och kött som man lägger ner för att det ska kokas.
Sunny hade klätt upp sig kvällen till ära och såg så underbart vacker ut. 
Grönsakliga underverk med mandu (degknyten), fishcakes och ddok (rismjölsklump som är en av mina favoriter)

Blurrigt kött och kimchi, pågrund av att jag dreglade förmodligen så mycket att jag hade svårt att fokusera kameran.

Sunny klipper grönsaker för att vi ska få munsbitar. 
Nu är allt nere i grytan och behöver inte lång tid innan man kan hugga in.
När allt är färdigt och man har smaskat i sig allt kött och grönsaker slänger man i nudlar.
Nudlarna avnjuts tillsammans med den nu smaksatta buljongen. Efter att ha stått och kokat grönsaker och kött smakar buljongen som en kakafoni av...buljong gjord av grönsaker och kött. Men detta är inte allt.
Den här lilla skålen med ris, torkat smaksatt sjögräs, ägg och grönsaker är inte till för dekoration utan man tömmer grytan med överflödig buljong och steker upp risblandingen.
 Sedan avnjuter man stekt ris. Jag och Sunny blandade upp riset med lite buljong som servitören lämnade i en skål bredvid och kimch.

När man väl är så mätt så man spyr efter en, som det kändes, 3 rätters måltid så måste man givetvis ha något sött på maten. Detta finner man i lagom gångavstånd (rakt över gatan) på McDonalds för 700 won. 

Vad kan man då säga efter att äntligen ha fått testa SHABU SHABU? Not too SHABBU SHABBU. Extremt dålig pun på engelska. Hemskt ledsen. Jag kan ju säga att det var en mäktig måltid, gott och mättande med en massa roliga aktiviteter. Dock hade jag nog inte gjort om det. Eftersom det här var den koreanska versionen. Sedan finns det japansk, vietnamesisk och kinesisk. Mohahahhahahhahahha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar