2013-04-28

Banchan stället

Jag mötte upp Ida i Sinchon för att besöka ett stället som jag har fått rekommenderat av Lisa som ska ha enormt mycket banchan (smårätter). Stället ligger i närheten av exit 8 om man går rakt fram, svänger in vid Daiso och sedan lite längre dram. 옥돌 구이 heter restaurangen. 

Väl framme beställde vi på knacklig koreanska Bulgogi för två och utrustade med förkläden och pinnar högg vi in på kött och banchans.








 Jag och Ida är nog lite för västerländska för att äta rå fisk och musslor så vi slängde på dem på grillen när inte de serverande ajummas såg. Dock fick de syn på det senare och skakade på huvudet åt de två konstiga tjejerna.


Vad kan man säga? Kvantitet, definitivt. Jag och Ida såg hur de andra på resturangen lämnade kvar en massa mat och vi tyckte det var slöseri. Dock så efter maten så visade det sig att vi inte heller kunde äta upp allt. Bulgogi har alltid varit min favorit innan, kanske för att jag inte ätit något annat koreanskt i Sverige, men nu efter att ha upplevt en massa olika typer av mat så är det nog inte längre en favorit. Jag har på senare år fått svårt för för salt mat. Det är Carolyns fel. Bulgogi är väldigt salt och sött kött, vilket är trevligt men jag föredrar okryddat kött som jag sedan doppar i såser då jag själv kan välja mängden. De olika banchans var också ganska salta vilket är vanligt, men eftersom jag har blivit så känslig på senare år så var det gott med öl till maten. Efter maten så höll vi på att somna på grund av matkoma. Gå hit om ni är hungriga, det är verkligen väldigt många banchans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar