2013-04-04

Andra dagen i Korea: Myeongdong

Tiden går alldeles för snabbt när man har roligt. Så roligt att man glömmer av att man har en blogg att underhålla. I onsdags så var jag drabbade av svår jetlag. Jag vaknade klockan 2 på natten och det fanns inget i hela världen som fick mig att somna. Istället samlade jag mina tankar genom att titta på An Idiot Abroad (En idiot utomlands), ironiskt nog var jag idioten senare på dagen. Jag somnade igen vid 8-tiden men var tvungen att stiga upp 1½ h för att möta upp en vän och hennes familj. Jag tog subway till Myeondong vilket är ett kommersiellt område med en massa affärer. Dock så tänkte jag vara smart och ta den bästa vägen dit genom att byta linje för att komma fram till den närmsta stationen enligt google maps. Men eftersom jag har ett underbart lokalsinne så traskade jag iväg i helt fel riktning och gick i 20 minuter helt fascinerad av alla byggnader, men dock lite fundersam över hur annorlunda Myeongdong såg ut. Det såg inte alls ut som på bilderna från Wikipedia. Efter att ha kommit fram till ett shopping center så skickade jag iväg ett sms till min vän Sunny och undrade om Myeongdong låg i närheten av shopping centret Dong Mart. Hon hade ingen aning om vad jag pratade om så jag tog slutsatsen att jag hade förmodligen inte hittat rätt. Istället så förlitade jag mig återigen på google maps och det visade sig att jag var helt ute på vift och borde gå tillbaka. Det var varmt och svettigt med min sommarjacka, skjorta och tröja men eftersom det var förmodligen runt 15 grader kände jag inte för att klaga. Istället skuttade jag tillbaka innan jag tog en chansning och svängde in på en tvärgata och vips var på på huvudgatan i Myeongdong. När jag sa att det var massor av affärer så ljög jag. Det var helt otroligt, asmycket, enormt mycket affärer. Jag som en shopping elit fick lite huvudvärk av att bara titta på allt. Det fanns en huvudgata och parallella gator samt tusentals smågator med trångt packade affärer och stånd.
En av parallellgatorna med Namsam Tower i bakgrunden. Fint.
Jag mötte upp min vän med hennes familj och åt en välförtjänad lunch bestående av galbi, vilket är revben utan revbenen. Väl fyllda med ris, kött och banchan så tänkte vi att lite kaffe på maten hade inte varit fel. Så vi begav oss längre ner på gatan för att besöka ett katt café. Konceptet är enkelt, det är exakt som det låter. Ett café med katter. 
 Den här lilla chubby buddy kunde jag nästan inte lämna utan ville stoppa ner honom i handväskan och ta med honom hem för att alltid få mysa med honom. Dock var han måttligt intresserad av mig.
  Katter överallt. till och med i taket
Eftersom jag har en extremt känslig blåsa så har jag ett ohälsosamt förhållande till toaletter. Jag uppskattar verkligen att det finns möjlighet att pinka lite varstans när jag är ute på äventyr. Dock var denna toa lite för high-tech för mig och jag stod och tryckte på alla knappar som jag kunde (även bidé funktionen) men inget hände. Dock så kom jag på (flera minuter senare) att man kanske skulle trycka på den silviga knappen vid sidan om ryggstödet som i alla andra länder.

Jag köpte en ryggsäck på en av stånden. Dock så när jag kom hem läste jag på märket "it is the easiest way to get a man's style" så nu är jag en stolt ägare av en manssäck. Forsättning följer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar