2013-04-27

Makeoli missförstånd

I onsdags mötte jag upp Sara på Sookmyung Women's University för att äta middag. Vi gick till ett stället och käkade lite bibimbap (ris och grönsaker med gochujang sås och mixa) och naengmyeon (kalla sobanudlar i en isbuljong med ägg, mixa i senap och vinäger, klipp nudlarna de är långa och njut!). Efter middagen bestämde vi oss för att kolla in en Makeolibar i området. Makeoli är risvin, det smakar väldigt gott och lite kolsyrat eftersom det är mycket jäsning på gång. Vi satte oss och det extremt attraktiva bartendern pekade på menyn på väggen och sa på koreanska att det var bara att beställa. Varken jag eller Sara kan koreanska speciellt bra. Jag kan läsa, men jag har ingen aning vad jag läser. Så vi resonerade, vi är i en makeolibar ska man välja en dyr eller billig? kanske runt 10.000 won? så vi sa i princip ole dole doff... och valde 통오징어. 


Vi frågade den vackre bartendern på engelska om den var god. Han säg helt förvirrad ut, även om jag gjorde tummen upp och tummen ner, så verkade det inte gå in, så vi beställde ändå. Sedan frågade han om vi  ville ha 1, och jag tänkte att man kanske får en kanna, så visst 1 blir bra. Sedan frågade han om vi ville ha alkohol och jag sa glatt ja. Jag tänkte att det kanske fanns alkoholfri makeoli. Hela konversationen var väldigt komisk med min brutna koreanska och hans förvirrade min.


Vi fick in bambumuggar och lite sofu. I Korea så äter man alltid till drickat. Ska man ut på en bar, ja då äter man även lite snacks till. Vi kollade nyfiket på makeolin som var lattefärgad vilket var lite underligt. Men vi tänkte detta är ju 10.000 W klassen så då kanske det ser ut så. Vi smakade nyfiket och kom på att det luktar och smakar som jäst pizza deg. Det tog mig tillbaka till barndomen när jag hjälpte mamma att kavla ut pizzadegen på fredagkvällarna. Efter ett tag tyckte Sara att det inte var värt 10.000 för det var inte gott. Jag tänkte bara på flytande pizza deg och var glad. Sedan kom bartendern in med helkokt squid (bläckfisk). Vi både tänkte att det kanske kommer i den prisklassen. Om man beställer 10.000 W makeoli då måste det ingå "finare" snacks. Vi fortsatte dricka försiktigt medan vi åt av bläckfisken, trots att vi var väldigt mätta efter middagen. För att vara på den säkra sidan så skickade jag en bild på menyn till mina koreanska kompisar och skrev namnet på det vi hade beställt. Jag frågade vad vi hade beställt.

Några minuter senare kom svaret: Squid.
Vi hade inte alls beställt makeoli för 10.000 W. Istället hade vi beställt en portion bläckfisk och alkohol till det.

Vi kunde inte sluta skratta den kvällen. Vi gick igenom hela konversationen vi hade haft med bartendern och påminde varandra om de förvånade minerna vi hade haft när vi fick in bläckfisken. Den kvällen var en för att minnas. Vad kan man lära sig av detta?
Borde lära mig koreanska bättre, eller använda google translate för menyer. Plus att inte tappa förståndet helt i söta bartenders fina ögon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar