2011-02-19

Extrem Klättring

I morse 9.40 träffades jag, Bea. Louise och Ashley för att åka iväg för att utöva bouldering, vilket är klättring fast utan säkerhetslina. Extrem klättring kan man säga. Här var stället som vi klättrade på:
Skämtar bara. Här var stället:

som ni ser så finns det linor, men vi ville först testa bouldering för att öva upp tekniken. Louise har klättrat i 2 år, Beas pojkvän klättrar så även hon är familjär med detta, Ashley brukade klättra på barnkalas när hon var liten och lilla jag har klättrat 2 gånger. En gång på gympan och en annan gång på en automatisk vägg när jag körde laserdome. Så jag kan ju inte direkt kalla mig för en expert.Från vänster: Ashley, Bea och Louise.Det är viktigt att värma upp, speciellt eftersom vi hade cyklat dit i kylan.Speciellt klätterskor som jag hyrde för 3.5 Euro. Väldigt obekväma i början eftersom de är formade på ett sätt som gör att det är lättare att få bra fotfäste. Kände mig lite som en ballerina eftersom de är böjda. Dock dansade jag inte på väggarna. Tydligen ska man ha en storlek för liten eftersom då böjer sig tårna eftersom man har mest tyngd på framfoten.Bea klättrade riktigt bra. Vi hade olika "lekar" då man bara får använda sig av en viss färg eller måste ta en viss ordning.Louise var som en klätterapa. Hon är min nya idol. Som en superhjälte svischade hon fram. Vi klättrade mest på sidan inte uppåt eftersom vi inte hade några säkerhetslinor, maxhöjden som vi hade var 3-5 meter.
Ashley var också jättebra på klättring och här hade gått till ett speciellt rum som var just anpassat för bouldering, golvet hade tjocka mattor om man skulle ramla ner och svårighetsgraden varierade mycket.Här klättrar herr Nilsson. Dock så lutade väggen 45 grader här. Jag kan ju inte säga att jag gillade gravitationen speciellt mycket. Antar att jag knappt kommer kunna röra mig imorgon. Dock har jag fått blodad tand och tänker träna upp mina muskler ordentligt och återvända dit flera gånger tills jag är lika bra som Louise.

2 kommentarer: