2011-02-09

Marianne von Werefkin

Idag gick vi igenom der blaue Reiter, som är en grupp av konstnärer i München. En kvinna vid namnet Marianne von Werefkin som inte var en del av konstnärerna utan samlade de alla hemma hos sig berörde mig starkt. Hon var även konstnär men just under den här tiden var mer den som ordnade dessa träffar då de samlades för att diskutera konst och läget i världen. Hon målade ett självporträtt som jag numera älskar:Bilden är inte riktigt lika färgglad som den jag såg på föreläsningen, men jag tror ni kommer att fatta ändå. Hur kan någon finna denna bilden så intressant kan man då undra. Min lärare visade även ett porträtt målad av en av de blåa ryttarna (se nedan), Munter som är lite mer, låt oss säga, bildskön. Munter målade denna bild ett år innan Werefkin gjorde sitt självporträtt. Hur kommer det sig att skillnaden är så stor? Min lärare berättade att Werefkin hade en nära platonisk relation med Jawlensky, en konstnär som också tillhörde de blåa ryttarna. Dock så var det ovanligt för en man och kvinna att umgås ensamma även om det var enbart vänskapligt så att det var ett måste med deltagande sällskap. När denna bild målades hade Jawlensky gjort förklädet gravid. Kanske därför som denna bild fångade mig så starkt. Man kan se hennes smärta och därför blir man så berörd. Vi pratade även om de andra som var med i der blaue reiter och deras tavlor som alla var fantastiska. De ska tydligen finnas på ett museum i München. Om jag åker dit, vecka 16 måste jag gå dit. Det är nästan så att jag är tvungen att åka dit nu för att jag vill se tavlorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar