2011-02-01

Hur man blir av mede tiggare i Amsterdam

Jag vet, tiggare är det synd om. Man borde ge dem pengar och hjälpa dem starta upp sitt liv på nytt igen. Med det finns tiggare och så finns det tiggare. Tidigare idag var jag vid min cykel utanför mataffären då en äldre kvinna kom fram till mig. Redan från håll kunde jag höra henne. Hon pratade högljutt på engelska att hon ville endast ha "3 cents to buy dinner" (3 cent till att köpa middag). Som den göteborgare jag är, så går jag inte på den gubben. Eftersom hon pratade engelska så ville jag inte ge mig in i en konversation med henne argumenterande att jag inte hade kontanter på mig så löste jag hela situationen att svara henne på svenska. Jag babblade på om väder och vind även om hon envist fortsatte att prata engelska med mig om de 3 cent. Efter att ha rabblat upp hela min stamtavla, gav hon sig med ett "Fuck off" och gick vidare till nästa person.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar