2011-02-17

På Stadsbiblioteket

Det tog bara en timma att hitta hit. Jag gör framsteg. Dock cirklade jag runt i stan utan att hitta och efter en halvtimme trodde jag att jag hade hittat, men ack så fel jag hade, sprang in i en restaurang (väldigt snorkig personal måste jag säga). Jag och Anne-Sophie skulle träffas lite efter klockan 10, när jag hade varit på Latinamerikanska institutionen och lånat böcker (som bara tog en halvtimme att hitta), men jag kom inte hit förrän 11.30. Mental anteckning: fråga flera olika människor om vägen - aldrig bara en person (det gjorde att jag åkte åt fel håll och cyklade i cirklar i 30 minuter).
Sitter äntligen här efter att ha avnjutit en fantastisk sallad i Gourmet restaurangen på högsta våningen. Lite dyr sallad (8.5Euro) men kände att jag var värd det efter morgonens strapatser, har verkligen saknat ugnsbakade grönsaker. Nu sitter jag i Stileavdelningen (tror att det hette så) vilket är en kub inramad med glas och vita gardiner. Känner mig som en elefant i ett glashus här på biblioteket. Det är så snofsigt och fint att jag får impulser att ta av mig skorna för att inte smutsa ner golvet. Har redan skämt ut mig
1) kunde inte stänga av vattnet på toaletten, skrek på hjälp tills städerskan lugnade ner mig (jag kunde la inte veta att det stängdes av automatiskt när det inte var någon rörelse, jag stod och flaxade mer armarna för att får vattnet att sluta rinna)
2) tysta avdelningen, inte så tyst som man tror. Speciellt inte när jag klampar in. Jag anstränger mig så mycket att inte göra något ljud för mig att det låter ännu mer än när jag är högljudd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar