2011-02-01

Rotlös

Satt och kikade på en länk som min vän Joel skickade till mig angående det som pågår i Egypten. Länken var från Sydsvenskan. Trots att jag har bott i Lund i 3½ år så vande jag mig aldrig vid layouten på den faktiska tidningen. Eftersom jag är uppvuxen i Partille så var Göteborgs Posten brukligt varje morgon. Nu när jag bor i Amsterdam (sedan knappt en vecka) läser jag webbupplaga av the Guardian och the Times (UK). Dock vill jag även ha en svensk tidning, men kan inte bestämma mig för vilken. Många skulle vända sig till aftonbladets nätupplaga, men jag har lite svårt för kvällspressen. Svenska Dagbladet eller Dagens Nyheter är alternativ, men förknippar dem starkt med Stockholm, en stad som jag inte har något emot tvärt om men ändå inte lyckats fastna för deras nättidningar. Så valet står mellan GP och SS?

Ibland förvirrar jag mig själv och andra genom att både kalla Göteborg och Lund för "hem", ex. "jag ska hem till Göteborg i helgen" eller "jag åker hem igen till Lund på söndag". Jag antar att denna förvirring består av att jag inte riktigt vet vart mitt hem är ännu. Jag har alltid sett Lund som en temporär plats som jag enbart kommer att stanna i tills jag är färdig med mina studier. Göteborg har jag alltid saknat fram till ett tag sedan då jag kände att jag hade fått nog, jag var färdig med staden och det var dags för nya äventyr. Förutom familj och vänner så har jag inget som håller mig kvar, min kärlek till staden har slocknat.

Att kalla Amsterdam för mitt hem vore absurt. Jag har varit här mindre än en vecka och jag kommer stanna här i en termin, det vill säga knappt 6 månader. Så vart är så mitt hem?

Jag vet ärligt talat inte. Jag säger som ett Hallmark-kort: home is where you're heart is.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar